Franšízový trh je dnes poměrně sledovaný a oblíbený. Když chce člověk vstoupit do světa byznysu, ale nemá vlastní nápad, ujme se již fungujícího, zavedeného konceptu a získá know-how, které snižuje riziko neúspěchu a naopak zvyšuje riziko úspěchu. Mezi průkopníky ve světě české franšízy se považuje společnost McDonald’s, která se rozhodla zavést své služby i v našich končinách. A zatímco tehdy měla v rukou nejednu franšízovou pobočku, nyní všechny leží v rukou franšízantů a sama společnost zde nemá ani jednu, kterou by sama řídila a vlastnila.
Pobočky McDonald’s v České republice provozují jenom tuzemští podnikatelé
Ať už tedy navštívíte pobočku tohoto rychlého občerstvení kdekoliv v Česku, navštívíte franšízový byznys tuzemského podnikatele. Americký gigant totiž dokončil koncem roku 2019 převod veškerých svých poboček na franšízanty a nyní je nechá se činit.
Tou poslední převáděnou pobočkou populárního fastfoodu byla pobočka u dálnice D1 na 145 kilometru směrem do Prahy.
Proces úspěšně dokončen
Na tomto kroku se pracovalo dlouhé roky a nyní je konečně ukončen. Jen pro zajímavost – vůbec první pobočka tohoto rychlého občerstvení vstoupila na trh už v roce 1992 a rok na to začalo vyhledávání schopných franšízantů, kteří jednotlivé pobočky postupně začaly přebírat.
Podle dostupných údajů se společnost nechce vracet k tomu, aby musela provozovat své restaurace sama. Vše nechá v tomto duchu čili na franšízantech. S rozvojem poboček v Česku však nekončí. Jenom ke konci loňského roku se jí povedlo otevřít dalších deset nových restaurací.
Důvodem tak velké víry ve franšízanty je především přesvědčení o tom, že franšízanti vykazují snahu se o svou pobočku starat. A to je klíčové pro její úspěch. Podle prezidenta České asociace franchisingu jsou franšízanti skutečně silně motivovaní ve srovnání s běžnými vedoucími nebo řediteli společnosti.